2020. május 1., péntek

Az összeültetés szempontjai

A balkonládák tervezésénél, hogy mit mivel ültetek össze, jó pár szempontot vettem figyelembe. Pl.: a virágzás ideje, a virágok és levelek színe, örökzöld vagy lombhullató, a magassága, árnyékos vagy napos helyet kedvel, vízigényes vagy szárazságtűrő, vagy akár az elvirágzott virágok díszítő értéke (igen, nekem tetszenek pl. késő ősszel az elvirágzott virágfejek különösen, amikor belepi a dér). A nagyobb ládáknál több szempont is érvényesülhet, és érvényesüljön is, így lesz az minél tovább dísze a balkonnak. A kisebb ládáknál pedig arra törekedettem, hogy az összeültetett növények legalább 1-1 szempont szerint harmonizáljanak.

Anno a kertemben is hasonlóan igyekeztem megtervezni a növények helyét. Idővel, ahogy jobban megismertem a virágok, bokrok, fák tulajdonságait:
 - évelő, egynyári vagy kétnyári
 - mekkorára nőnek széltében-hosszában
 - mikor és mivel díszítenek
 - mik az igényeik - fény, víz, talaj minősége
illetve a kert tulajdonságait:
 - hol milyen minőségű a föld
 - merre lejt a terep
 - a 4 évszakban milyen a nap járása (a magassága és ezáltal az árnyékolása)
 - milyen irányú a szél
 - hol vannak védett helyek, hol vannak fagyzugok
 - hol szárad kőkeménnyé a talaj és hol marad szinte állandóan nyirkos
úgy terveztem át évről évre a virágoskertet.

Nyilván a balkon más eset, mert nincs ennyi tényező, ennek ellenére már most látom, hogy ez sem egyszeri tervezés lesz. Egy-két virágom sokkal életerősebb a virágföldben, mint szabadföldben volt. Pl. a tollbuga már most elnyomja a szomszédjait, nemsokára meg kell ritkítanom.

árnyékliliomok társaságában középen, cakkos levéllel a tollbuga

a másik ládát már uralja a tollbuga, a hattyúnyakú lizinkát és az őszi szellőrózsát teljesen elnyomta

Vannak, amiket nem ajánlanak cserépben nevelésre, mint pl. fás bazsarózsa, magnólia. A fás bazsarózsa kifejezetten sínylődött a kertben, mert elsőre sikerült a legagyagosabb területre ültetnem, a magnólia alá pedig hiába raktam savanyú földet, nem igen érdekelte. Egyelőre ezek is sokkal szebbek cserépben, ládában a megfelelő virágföldben.

fás bazsarózsa egyelőre közepes cserépben
magnólia egy nagy virágedényben

Egy dolog ismeretlen számomra, és kicsit félek is tőle, hogy a ládákban meddig és milyen módszerrel őrizhető meg a tápanyagtartalom a növények számára. Azt a mennyiségű földet és munkát, amit tavaly ősszel beletettem ebbe a projektbe, nem szívesen ismétlem meg x évente. Reményeim szerint megfelelő tápanyag utánpótlással ezt a problémát meg tudom majd oldani.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése