2020. április 29., szerda

Gyógy- és fűszernövények 1. fejezet

Ez a bejegyzés megelőzi a tavaszi virágaim bemutatását abból az apropóból, hogy készült egy fűszernövényes "piramis", illetve vetettem pár szem paradicsomot is.

Nagyszékelyben rengeteg gyógy- és fűszernövényem volt, ezeknek csak töredékét hoztam magammal. Tervezéskor abból indultam ki, hogy amekkorára tudott nőni egy citromfű bokor, vagy egy bíbor kasvirág tő, a mentáról nem is beszélve, ami tarackoló gyökereivel nm-eket sajátított ki - ezekre nem lesz elég hely. Másrészt a veteményeskertnek már jóindulattal sem nevezhető lenti kertünk igen elgyomosodott az utolsó 2 évben, beleértve a hőn szeretett fűszeres részt is, így arra végképp nem volt se időm se energiám, hogy onnan mentsek pár kis tövet :(

De! Mivel szépségük miatt a virágoskertemben is szívesen neveltem gyógy- és fűszernövényeket, azért jöttek velem páran: macskamenta, palástfű, szurokfű, fűszerbabér, fehér kasvirág, sudárzsálya, méhbalzsam (ez nem maradt meg valamiért), és akik már eleve cserépben díszítették a nagyszékelyi teraszt: rozmaring és levendula.

palástfű


fűszerbabér és levendula

Tavaly tavasszal egy fb-os növénycsoportban rendeltem pár tő virágot, és ajándékként kaptam melléjük egy cserép folytontermő fehér szamócát. Akkor nem jött a gondolat, hogy hová ültessem ki, így maradt a cserépben. Ősszel pedig jött ő is a balkonra. Apró, hosszúkás termése van, nagyon zamatos, és egészen októberig érik. Szépen megbokrosodott, mostanra 6 cseréppel lett belőle.


folytontermő fehér szamóca


A fűszernövénylista közben bővült: 1-1 tő orvosi zsálya, korai kakukkfű, citromillatú kakukkfű, citromfű, piros cickafark, és 6 tő levendula. Illetve magról vetettem még körömvirágot, bazsalikomot, kaprot, spenótot, borágót, petrezselymet, sarkantyúkát, metélőhagymát, tárkonyt, sóskát, majoránnát.

cickafark

"fűszerspirál" a citromillatú kakukkfűvel

Ezt a tuti emeletes virágtartót a Lidl-ben vettem. Közepesen nagyok a cserépformák, szépen elkülöníthetőek a különböző növények és nem takarják egymást, stabilan áll és a vízelvezetését is jól kigondolták.
Elkapott a lendület, úgyhogy a levendula és a fukszia szaporító tálcájába vetettem 2 féle - piros és sárga - koktélparadicsomot is. Bizakodó vagyok, hogy nem késtem még el, maximum később kezd teremni. Nagyszékelyben az előző évben lehullott paradicsomok magjából kikelt növények sokkal életerősebbek voltak, mint az üvegházi palánták. A komposzton kikelt paradicsomokról nem is beszélve!


szaporító tálca




Most egyelőre csak annyi teendőm van, hogy nyirkosan tartom a földjüket, és forgatom a cserepeket, tálcákat, hogy egyformán érje a nap minden oldalról. Áldás rájuk!





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése